tiistai 6. joulukuuta 2022

HARRIN KEHÄKULMASTA: ITSENÄISYYSPÄIVÄN RUNO

ITSENÄISYYSPÄIVÄ saa aina tuntemaan kuinka onnellinen olen että olen suomalainen ja olen saanut elää Suomessa ja kuinka kiitollisia saamme olla isillemme, jotka taistelivat Suomen Itsenäisyyden puolesta rintamalla. Minunkin isäni oli siellä mm. taistelulähettinä, jossa erään kerran pari ammuttiin vahingossa heidän palattua eturintamalta omien pariin. Isäni kertoi harvoin näitä juttuja, mutta kerran hän kertoi kuinka olivat taas palanneet tehtävästä takaisin venäläislinjojen puolelta niin komentaja kiitti ja sanoi "Piitulainen, ensi kerran kannattaa ottaa lipas konepistooliin mukaan, jos joutuu vaikka vihollisen kanssa vastatusten" lipas oli lähtenyt kuulemma irti heidän ryömiessä siellä rajanylityspaikoilla metsässä, eikä hän ollut huomannut sitä. Sitten faija siirettiin armeijan viihdytysjoukkoihin ja hän näytösnyrkkeili rintamalla järjestetyissä tilaisuuksissa. Voin olla tästäkin onnellinen, että isäni selvisi sodasta ja minäkin sitten synnyin!

 Vuonna 2006 Itsenäisyyspäivän herkistämänä kirjoitin runon ja se oli tällainen:

   
 ON HIENOA OLLA SUOMALAINEN. ITSENÄISYYDEN KYNTTILÄN SYTYTIN MÄ JUURI, TUNNE SYDÄMESSÄIN  SIITÄ PULPPUAA SUURI. OLEN SUOMALAINEN SE ON OLLUT MULLE TUURI! KYNTTILÄN VALO VIESTITTÄÄ MUISTOJA ROHKEUDESTA SEKÄ TAISTELUISTA ANKARISTA. KIITOLLISIA OLLA SAAMME NÄISTÄ SANKAREISTA, JOTKA ITSENÄISYYDEESTÄ TAISTELI SUOMEN. NÄIN MEILLÄ ON OLLUT HYVÄ HUOMEN. VALO KYNTTILÄN VIESTITTÄÄ MYÖS LÄMMÖSTÄ JA YSTÄVYYDESTÄ. SIKS HYVÄÄ ITSENÄISYYSPÄIVÄÄ TOIVOTAN SULLE, JOKA YSTÄVÄ OOT MULLE.                                                                                                                                    Harri Piitulainen








Sitten on vielä yks tarina minulle suuresta tunteesta Itsenäisyyspäivänä 6.12.1965 kun olimme Tukholmassa nyrkkeilemässä maaottelua Ruotsia vastaan legendaarisessa Eriksdahlshallenissa. Silloin marssittiin kehään ensin joukkuettain, raskaansarjan edustajan kantaessa maan lippua edessä. Maamme laulu soi kehässä ja nyrkkeilyparit esiteltiin ja kättelimme vastustajaamme. Tämä Itsenäisyyspäivän tunnelma ja tunne on säilynyt mielessäni, Suomen edustusasu päällä, taistelemassa Suomen edustajana....niinpä....OLEN SUOMALAINEN!!!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti