lauantai 6. huhtikuuta 2019

HARRIN TAPAHTUMAT: KEHÄSANKARINI ON POISSA

Tänään suru-uutinen tavoitti minut. Yksi suurimpia KEHÄSANKAREITANI oli nukkunut pois taivaallisiin kehiin. OLLI MÄKI suuri legenda suomalaisessa nyrkkeilyssä. Minulle ihailtu nyrkkeilykaveri ja myös ystävä ikäerostamme huolimatta. Jo aivan pikkupoikana näin tietysti myös OLLIN matseja ja muistan isänikin usein maininneen hänen pitävänsä OLLI MÄESTÄ. 1965 keväällä minut oli valittu EM.kisajoukkueeseen EM-kisoihin Itä-Berliiniin. Koska olin vielä nuori 17-vuotias ja vain muutama yleisen sarjan ottelu vasta takanani, vei faija mut kuukauden ajaksi sparraamaan silloin OLLI MÄEN ja JARKKI BERGLÖFFIN kanssa 3-erää kummankin kanssa lähes päivittäin. Huh, kuinka vahvoja ja kovakuntoisa olivat silloin nämä ammattinyrkkeilijät- Nenäni muuttui siniseksi ja turvonneeksi sen kuukauden aikana, Mutta sparriapu oli korvaamaton, sillä kukaan ei hyppinyt silloin "nenilleni" silloisissa EM-kisoissa 1965. Olivatpa OLLI ja JARKKI katsomassa siellä yhden matsinkin, silloin heidän ollessa matkalla Länsi-Berliinin puolelle nyrkkeilemään. Minä puolestani olin katsomassa sitten heidän ottelujaan....Tästä alkoi vuosien sparri ja nyrkkeilykaveruus sekä lämmin ystävyys jota OLLI MÄKI aina osoitti minua kohtaan ja vähän myöhempinä vuosina naureskeli nuoren pojan "kohelluksia" kehien ulkopuolella. OLLI ja RAIJA MÄKI olivat minun ja MURUNI, minun Raijani häissä. Olemme tavanneet näiden kaikkien vuosikymmenien aikana silloin tällöin, milloin jossakin kehän äärellä, milloin joissakin juhlissa, tai kahvilla ja aina ja joka kerta se on ollut ILO ja olen tunetnut suurta kunnioitusta KEHÄSANKARIANI kohtaan! Tänään surullisella mielellä mutta lämmöllä ja kunnioituksella muistaen OLLI MÄKEÄ ja lainaan jälleen ystäväni DANNYN sanoja hänen hyvästellessään pois menneitä ystäviään HYVÄÄ MATKAA!!!


28.8.2011 kirjoitettua....
Pidän nyrkkeilykavereistani, olen ihaillut monien heidän ottelujaan kehässä, nähnyt loistavia voittoja ja tuntenut tappion koittaessa sen pettymyksen ja tuskan heidän kanssaan, mikä myös kuuluu nyrkkeilyyn! Mutta suuren ilon heitä tavatessani. Niinkuin tässä EX-Euroopanmestarin, ystäväni, nyrkkeilykaverini, joka harjoituskehässä antoi minulle välillä kyytiä ollessani vielä hyvin nuori poikanen, mutta ILO on aina TODELLISTA tavatessamme OLLI MÄEN kanssa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti